Забраненото образование (2012)

Назад към Интереси



Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот MishoM » Пон Ное 26, 2018 11:40 pm

Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.

Мнението, според което за това състояние сме виновни родителите, е основателно само донякъде. Защото поведението на хората в значителна степен се определя от условията, в които са поставени - доказва го Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки., за която преди 2,5 години съм пуснал Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.. С други думи в ненормална среда се множат ненормалните реакции на хората, а възпитаването е неефективен процес и обратното.

Ето и по-общ поглед: Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.. Според мен това е така не защото тук "мат'риалът" е най-калпав, а по други причини - едни и същи българи шофират и се отнасят с контролните органи по пътищата у нас и на Запад по различен начин, пазят чистота по улиците тук и там по различен начин, също едни и същи коренни жители на уредения Запад се държат по различен начин там и като дойдат в България и т.н.
Аватар

MishoM
 
Мнения: 1152
Регистриран на: Сря Фев 06, 2013 3:36 pm
Град: София
Кара: 406 седан, 2.0HDI 80 KW 2004
Пол: мъж

Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот MishoM » Пет Дек 07, 2018 12:57 am

КАК ИСЛАНДИЯ РЕШИ ПРОБЛЕМА С АЛКОХОЛА И НАРКОТИЦИТЕ СРЕД ТИЙНЕЙДЖЪРИТЕ

Малко преди 15 ч. следобяд в слънчев неучебен ден, парковете на Рейкявик са пусти, децата ги няма. Те са наоколо в съседните сгради, предназначени за спортове, танци, уроци по музика, театрални школи и всякакви други извънкласни дейности.

В последните 20 години изолираната малка Исландия направи реформа в здравеопазването и образованието си, която почти напълно изкорени употребата на тютюн, алкохол и наркотици сред учениците. Допреди да вземе мерки, държавата е сред лидерите в Европа по дял на непълнолетните, потребяващи забранени субстанции и извършващи престъпления. Изданието Mosaicscience разказва с подробности каква е тайната на успеха им.

В момента Исландия е на точно обратната страна на класацията - от 42% през 1998 г., сега непълнолетните, употребяващи алкохол и наркотици там са едва 5%. Тези, които са пробвали канабис, са намалели от 17% на 7%, а пушещите тютюн - от 23% на 3%.

Това е резултатът от една добре обмислена стратегия, базирана на научни доказателства и задълбочен анализ на психологичните проблеми на тийнеджърите и нивата на стрес в ежедневието им, разказват местни психолози. В основата на реформата е идеята, че наркотичните вещества са начин за тийнейджърите да се справят с реалността и да опитват някаква промяна, която обаче със същия ефект може да идва от други, по-здравословни дейности.

В зависимост от това каква потребност има младежът, той може със същия успех вместо с хероин да се успокоява с музика, или да се енергизира с танци и спорт, вместо с амфетамини. Химическата реакция на мозъка е сходна, макар и не толкова силна, но заедно с това учи нови умения, общува повече с връстниците си и е физически и интелектуално стимулиран, което го изгражда в разумен възрастен. Достатъчно е да му се покаже алтернативата.

Първият такъв експеримент е направен в САЩ през 1992 г. с група наркозависими тийнейджъри. Била им предложена възможността да постигат сходни ефекти като тези на веществата, които потребяват, но без вредните ефекти. Оставили ги сами да си изберат с какво им се занимава и им казали, че програмата е временна - за 3 месеца, за да не се чувстват притиснати. Но повечето от тях останали за целия период на експеримента от пет години и спрели да употребяват наркотици скоро след началото.

Исландците поканили същите експерти от САЩ да помогнат с разработването на тяхната стратегия, след като първоначалните им анализи показали, че от часовете в училище, посветени на вредата от наркотиците, няма абсолютно никакъв ефект. Просто никой не им обръщал внимание, нито дори се заслушвал в назиданията.

През 1992 г. във всички училища в Исландия била проведена анкета сред учениците от 14 до 16 години за това дали употребяват алкохол, тютюн или други вредни субстанции, както и за по-дълбоки психологически фактори като близостта с родителите и връстниците. Резултатите били тревожни - повече от 25% признали, че пушат всеки ден, и повече от 40% пиели.

В разбивката на информацията ясно проличала и се потвърдила тезата, че децата, които имат по-добър достъп до спорт и извънкласни дейности, са по-малко застрашени от пристрастяване или изобщо от потребяване на наркотици. Тези, които прекарвали повече време с родителите си, както и тези, на които им било забранено да стоят до късно навън, също били по-"чисти". Подобни анкети били проведени отново и през 1995 г и 1997 г. със същите закономерности.

През 1999 г. настанало време за реални действия, макар че дотогава имало всевъзможни информационни програми и кампании, но с нулев ефект. Тогава била разработена програмата "Младежта на Исландия" (Youth in Iceland), и били въведени строги законови рестрикции - купуването на тютюневи изделия станало нелегално до 18 години и на алкохол - до 20 години, рекламите на такива продукти били забранени изцяло. Бил наложен и вечерен час за децата от 13 до 16 години - 22 ч. през зимата и полунощ през лятото.

Отново със закон възрастните били задължени да формират родителски организации във всяко училище и да посещават сбирки и лекции за ползите от прекарването на повече време с децата си, как да говорят с тях за живота и целите им, как да следят случващото се в ежедневието им. Това не само образовало родителите, но и засилило авторитета им у дома - елиминаран бил вечният аргумент "Другите родителите им ги пускат!".

Заедно с това държавата насочила сериозен ресурс за развиването на спортни зали, танцувални и театрални школи и други частни извънкласни дейности, а на децата от бедни семейства се отпуснали допълнителни помощи, за да могат да си позволят да участват в тях.

Така през 2012 г. резултатите от вече превърналата се в традиционна анкета сред учениците показали удвояване на броя на децата, прекарващи повече време с родителите си (46%), както и двойно повече такива, които запълват свободното си време със спорт и други дейности с връстници. И само за 13 години потреблението на забранени продукти сред непълнолетните се било стопило почти напълно.

Участието в програмата на младежите се ръководи по-успешно на местно, отколкото на държавно ниво. Това също е доказано с опита в Исландия, а след това и в други европейски държави. Моделът е възприет например в града Тарагона в Испания с помощта на исландските специалисти, които помогнали за анализа на проблема, разработването на въпросника, съобразен с местните особености и след това с идеи за развиването на родителските срещи и извънкласните дейности там.

За помощ и ноу-хау в последните години към Исландия са се обърнали също и местните власти от различни градове в Малта, Литва, Румъния и дори Южна Корея. Анализите всеки път показват едни и същи закономерности на уязвимост, свързана с липсата на родителско внимание и липсата на достъпни здравословни занимания. По същия начин и ефектите от целенасочените усилия по вече утвърдения модел в различните краища на света не закъсняват.


Източник: Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки., препечатано от Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.
Аватар

MishoM
 
Мнения: 1152
Регистриран на: Сря Фев 06, 2013 3:36 pm
Град: София
Кара: 406 седан, 2.0HDI 80 KW 2004
Пол: мъж

Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот MishoM » Чет Дек 13, 2018 12:29 am

MishoM Пон Ное 26, 2018 10:40 pm написа:Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.

Мнението, според което за това състояние сме виновни родителите, е основателно...

А сега ето и от тази страна:
Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.
Аватар

MishoM
 
Мнения: 1152
Регистриран на: Сря Фев 06, 2013 3:36 pm
Град: София
Кара: 406 седан, 2.0HDI 80 KW 2004
Пол: мъж

Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот газаджията » Сря Дек 19, 2018 12:26 am

Изумен съм. Надали това ще го видим някога в България......
Аватар

газаджията
 
Мнения: 7
Регистриран на: Вто Дек 18, 2018 10:07 pm
Местоположение: София
Град: София
Кара: Peugeot 206 CC 1.6 i cabrio 2005
Пол: мъж
Телефон/и: 0897252727


Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот MishoM » Нед Дек 30, 2018 6:36 pm

Няколко латински сентенции във връзка с темата:

Plus exempla quam peccata nocent - Лошите примери вредят повече от грешките;

Verba docent (movent), exempla trahunt - Думите учат, а примерите увличат;

Elucentissimum est edocendi genus exemplorum subditio - Най-добрият начин да се обучава е да се обучава с примери;

Longum iter est per praecepta, breve et efficax per exempla (Seneca) - Дълъг е пътят на поучението, кратък и успешен е на примерите (Сенека);

Virtute et exemplo - С храброст и пример;

Non scholae sed vitae discimus – Ние се учим не заради училището, а заради живота.
Аватар

MishoM
 
Мнения: 1152
Регистриран на: Сря Фев 06, 2013 3:36 pm
Град: София
Кара: 406 седан, 2.0HDI 80 KW 2004
Пол: мъж



Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот MishoM » Сря Яну 16, 2019 12:53 pm

С някои неща от следващата статия не съм напълно съгласен, но заслужава да се прочете:

Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.
Аватар

MishoM
 
Мнения: 1152
Регистриран на: Сря Фев 06, 2013 3:36 pm
Град: София
Кара: 406 седан, 2.0HDI 80 KW 2004
Пол: мъж


Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот MishoM » Нед Фев 17, 2019 11:25 pm

Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки. (Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.), швейцарски психолог и педагог (Же­нева, 1879 - Же­нева, 1960).

Фериер е един от основателите на Института Жан-Жак Русо (Женева, 1912) и на Международното Бюро по образование (1925). Прозорлив кри­тик на традиционното преподаване, той желае превръщането на учили­щето в „активно". Фериер е застъп­ник на „истинското учене", индивиуалната инициатива, груповата дей­ност. Автор е на много произведе­ния, между които "Активното учили­ще" (1922) и манифеста "Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки." (1920):

"И направиха училището така, както каза дяволът.
Детето обича природата и затова го затвориха между четири стени.
То не може да стои без движение - принудиха го да стои неподвижно.
То обича да работи с ръцете си - а започнаха да го обучават на теории и идеи.
То обича да говори - заповядаха му да мълчи.
То се стреми да разбере - накараха го да наизустява.
То иска само да търси и открива знания - дават му ги наготово.
И тогава децата научиха това, което не биха могли да научат при други условия - да лъжат и да се преструват!"
Аватар

MishoM
 
Мнения: 1152
Регистриран на: Сря Фев 06, 2013 3:36 pm
Град: София
Кара: 406 седан, 2.0HDI 80 KW 2004
Пол: мъж

Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот MishoM » Вто Мар 26, 2019 12:51 pm

От личен опит - нещо полезно за кандидатстващите след 7-ми клас:

Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.

Разбрах, че може наведнъж да се запишеш и да платиш за всички (оставащи) изпити и по двата предмета.
Аватар

MishoM
 
Мнения: 1152
Регистриран на: Сря Фев 06, 2013 3:36 pm
Град: София
Кара: 406 седан, 2.0HDI 80 KW 2004
Пол: мъж


Re: Забраненото образование (2012)

Мнениеот MishoM » Съб Апр 13, 2019 10:55 pm

Отново наближава моментът, когато седмокласниците с помощта на своите родители трябва да изберат къде да продължат образованието си. Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки. Сега вече има пълни данни за 2018 г. за броя явили се и резултатите от всички зрелостни изпити в 12 клас за всички училища в цяла България:

Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.

Може да се търси по населено място, както и класацията на училищата да се прави по резултатите от ДЗИ по всеки един предмет или средните резултати от всички ДЗИ - трябва да се кликне върху надписа над съответната колона и данните се подреждат в нарастващ или намаляващ ред. Таблицата може да се движи надолу-нагоре, а от най-долната част и надясно-наляво.
При сравняване на данните трябва да се има предвид и броят зрелостници, явили се на съответните изпити от различните училища, особено когато разликите са в пъти - по-лесно е резултатите да са по-високи при по-малко явили се, отколкото при повече. И пак ще кажа, че за добиване на реалистична представа е добре освен изнесените данни да има и допълнителна "вътрешна" информация за съответните училища от близки, познати, евентуално от форуми и т.н. Защото е въпрос дали добрите резултати на учениците от т. нар. елитни гимназии се дължат на училището, на качествата на възпитаниците му и техните родители, които плащат за допълнителни частни уроци или и на двете. Поне в някои от случаите е второто.
Аватар

MishoM
 
Мнения: 1152
Регистриран на: Сря Фев 06, 2013 3:36 pm
Град: София
Кара: 406 седан, 2.0HDI 80 KW 2004
Пол: мъж




Предишна

Назад към Интереси

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта